Chińczyk – ponadczasowa gra planszowa

Gry planszowe znane są od tysiącleci. Co prawda dziś różnią się od tych, które towarzyszyły graczom w tak odległych czasach, ale wciąż są interesujące i wciągające. Obecnie mamy do wyboru gry rodzinne, dla najmłodszych, młodzieży i dorosłych. Jedną z najpopularniejszych i znaną od lat, jest Chińczyk.

Co warto wiedzieć o Chińczyku?

Chińczyk to gra planszowa, która jest przeznaczona dla dwóch, trzech albo czterech osób. Jej twórcą jest Josef Friedrich Schmidt. Została opracowana na podstawie hinduskiej gry pachisi. Gra jest przeznaczona praktycznie dla osób w każdym wieku, dla całych rodzin, grup znajomych i par. Wyróżniają ją proste zasady. Zapewne to też motywuje wiele osób do wyboru właśnie tej planszówki. Każdy producent gier planszowych dba o to, aby była Chińczyk był kolorowy, atrakcyjny wizualnie dla każdego gracza, niezależnie od jego wieku.

Chińczyk jak każda gra, ma swoją historię

Chińczyk to gra planszowa, która w Indiach znana jest jako pachisi i uprawiana do dziś. W VII wieku dotarła do Hiszpanii. Na przełomie 1907 i 1908 roku, twórca Chińczyka uprościł tę grę, a jej zasady obowiązują do teraz. W roku 1910 gra ta została zaprezentowana nieco szerszej publiczności. Na całym świecie sprzedano ją w ilości przeszło 70 milionów egzemplarzy. Co ciekawe, każdego roku w Niemczech organizowane są mistrzostwa kraju w Chińczyka. Jak widać, gra jest naprawdę bardzo popularna i zarazem niezwykle lubiana i to nie tylko w Polsce, i nie tylko przez dzieci.

Zasady gry w Chińczyka

Zasady jak już wiadomo, są bardzo proste. Do gry potrzebna jest przede wszystkim specjalna plansza, 16 pionków – po 4 różnych kolorów (są to standardowe pionki do gier planszowych), a także kostka do gry. Każdy gracz otrzymuje 4 pionki w jednym kolorze, a następnie ustawia wszystkie na polach oznaczonych kolorem, który wybrał. Jak przebiega gra? Każdy gracz w ustalonej kolejności rzuca kostką po trzy razy, do momentu, w którym ukaże ona graczom cyfrę 6. To pozwala graczowi wyjść ze „schowka” i ustawić się na polu startowym i wykonuje kolejny rzut. Wówczas może już przesunąć pionek o liczbę pól równą liczbie kropek na kostce.

Tę samą czynność powinien wykonać każdy z graczy. Gracz, który wyrzuci 6, zyskuje możliwość ponownego rzutu. Jeśli wyrzuci 6, a potem 5, to przesuwa się o 11 pól. Jeśli natomiast wyrzuci 6, a później ponownie 6, ma prawo do jeszcze jednego rzutu kostką. Jeżeli jednak zechce, może w tym momencie postawić na starcie kolejny pionek. Uwaga! Pionki mogą nad sobą przeskakiwać, ale jeśli okaże się, że na jednym polu pojawią się dwa pionki dwóch graczy, ten, który ustawia się w drugiej kolejności, zbija stojący tam już pionek i wraca on do „schowka”. Celem gry jest obejście całej planszy dookoła i ustawienie wszystkich swoich pionków w „domku”. Każdy gracz ma własny „domek” oznaczony kolorem pionków. Jeśli gracz wprowadził już do „domku” pionki, którymi się poruszał, musi wyprowadzić ze schowka pozostałe. W tym celu rzuca kostką i musi wyrzucić 6. Ma prawo do trzech rzutów. Kto wygrywa? Gracz, który jako pierwszy wszystkie swoje pionki wyprowadzi ze „schowka” i wprowadzi do „domku”.