Tektura a karton – jakie są różnice?

Dla wielu gruby papier, karton czy tektura to nazwy tego samego surowca. Nie do końca tak jest – poszczególne materiały różnią się od siebie zarówno właściwościami, jak i zastosowaniem. W tym artykule dowiesz się, co je różni.

Tektura – czym jest i gdzie się ją wykorzystuje?

Tektura należy do najgrubszych materiałów wytwarzanych z masy papierniczej. W przeciwieństwie do kartonów, składa się z kilku warstw, dlatego gramatura tego produktu jest najwyższa – powyżej 315 g/m2

Tektura jest znaczenie mniej elastyczna od kartonu, przez co bardzo trwała i wytrzymała. To zaś sprawia, że materiał ten wykorzystuje się do produkcji solidnych opakowań, a nawet do palet produkcyjnych. Co ciekawe, tektura może zostać poddana obróbce termicznej, co sprawia, że charakteryzuje się większą odpornością na warunki atmosferyczne oraz uszkodzenia mechaniczne. Dlatego też znajduje ona dość częste zastosowanie w branży gastronomicznej i spożywczej.

Do najczęściej wykorzystywanego na rynku rodzaju tektury należy tektura falista. To właśnie ona stosowana jest do produkcji najbardziej wytrzymałych opakowań. W jej skład wchodzą zewnętrzne (pofalowane) i wewnętrzne arkusze papieru. Istotnym jest fakt, iż tego rodzaju materiał powstaje zazwyczaj w procesie recyklingu. To niezwykle istotne dla naszej planety, gdyż w znacznej mierze przyczynia się do ochrony środowiska i do ograniczenia produkcji śmieci. 

Opakowania wykonane z tego surowca należą zatem do produktów ekologicznych, powstających z przetworzonego materiału. Fale w tekturze są przestrzeniami pomiędzy kolejnymi warstwami. Ma to ogromne znaczenie dla amortyzacji produktu wewnątrz opakowania. Dzięki falom możliwy jest bezpieczny transport nawet najbardziej kruchych i delikatnych artykułów, bez ryzyka uszkodzenia ich w czasie podróży. Tektura coraz częściej wykorzystywana jest także w marketingu firm. Możliwość nadrukowania niezbędnych informacji, czy loga przedsiębiorstwa sprawia, że wiele branż sięga po takie rozwiązania traktując je, jako dobrą reklamę dla swoich działalności.

Czym jest karton?

Karton jest pojedynczą warstwą papieru. Oczywiście, od zwykłej kartki różni się grubością. To jednolity, elastyczny wyrób papierniczy o gramaturze od 160 g/m2 do 315 g/m2. To sprawia, że kartony nie należą do surowców trudnych w obróbce, a co za tym idzie wykorzystuje się go do produkcji pudełek, okładek na książki, teczek, pocztówek czy lekkich opakowań. Łatwość nadrukowywania na nim różnych wzorów sprawia, że często jest on wybieranym materiałem. Karton, szczególnie często wybierają firmy, który zależy na umieszczeniu swojego logo lub ważnych informacji, na różnego rodzaju materiałach promocyjnych. Opakowania kartonowe zatem nie służą jedynie do transportowania artykułów, ale także – a może przede wszystkim – stanowią doskonałą reklamę dla wielu branż. 

Opakowania kartonowe na zamówienie cieszą się rosnącą popularnością. To właśnie w pudełko z kartonu łatwo zapakować można materiały szkoleniowe, czy konferencyjne. Mówiąc o opakowaniach kartonowych, można mieć na myśli jednoczęściowe kartonowe pudełka, w których łatwo ukryć niewielki gadżet reklamowy – na przykład praktyczny kubek będący doskonałą pamiątką ze spotkania czy konferencji. Dobrym rozwiązaniem są jednak opakowania dwuczęściowe – składające się z dwóch nakładających się na siebie części. To właśnie w takim pudełku umieścić można materiały ze szkolenia, notes i długopis z logo firmy. W takie kartonowe opakowanie wykonane na zamówienie, zapakować można gustowny prezent na różne okazje. Całość wyglądała będzie niezwykle estetycznie, a oryginalne opakowanie będzie równie miłą niespodzianką, co upominek znajdujący się w jego wnętrzu. Jeszcze większą atrakcją dla obdarowanego są pudełka kartonowe zamykane na magnes. To niezwykle eleganckie rozwiązanie, z którego dumny będzie każdy, kto dba o oryginalność i klasę. Podsumowując – opakowania kartonowe to doskonały pomysł na promocję dla firm, a także dla osób, które chcąc sprawić niespodziankę, szukają nieszablonowych rozwiązań.