Jak zwiększyć rozpoznawalność własnej marki?

Własna marka jest rzeczą bardzo ważną. Według niektórych jest najlepszą szansą na uzyskanie przychodu pasywnego. Żeby jednak tak się stało marka musi być rozpoznawalna. W poniższym artykule rozważymy co wpływa na rozpoznawalność marki i jak można te czynniki poprawić.

Skuteczne logo

Jednym z podstawowych znaków rozpoznawczych firmy jest logo. Współcześnie panuje trend projektowania logo zawierających inicjały nazwy firmy. Po nadaniu literom oryginalnych kształtów otrzymujemy nowocześnie wyglądające logo. Jednak czy to dobre rozwiązanie? Za całym tym procederem chowa się niestety gorzka prawda. Logo tego typu stało się popularne ze względu na łatwość projektowania. To czy wynika to z ograniczenia budżetu na ten cel, czy z lenistwa grafików niech każdy dopowie sobie sam. Jeśli chcesz by logo Twojej firmy stało się rozpoznawalne spróbuj postawić na coś bardziej oryginalnego. Jako inspiracje mogą Ci posłużyć takie marki jak np. Lacoste czy Apple. Prosty kształt nawiązujący do rzeczy, które znamy, zapada w pamięć bardziej niż zbiór fikuśnych literek.

Gdy już posiadasz własne logo, dobrze jest je jak najbardziej rozpowszechnić. Dobrym pomysłem będą torby lub kartony z logo. Dodatkowo możesz zamówić gadżety, takie jak długopisy, notatniki czy koszulki, które będą dobrze prezentować się na stanowiskach reklamowych, a rozdane jako reklamówki rozszerzą świadomość istnienia Twojej firmy.

Slogan reklamowy

Dobry slogan reklamowy powinien być krótki i stanowić grę słów lub anegdotę. Sprawa jest nieco ułatwione w przypadku reklamy dźwiękowej, w radiu lub telewizji. Wtedy można sobie pozwolić na mniej oryginalny slogan, jeśli towarzyszyć będzie mu oryginalna melodia, jak chociażby “codziennie niskie ceny” Biedronki lub “Polomarket, twój ulubiony” sieci Polomarket. Nie są to specjalne wymyślne slogany, ale zapadają w pamięć ze względu na towarzyszącą im melodie.

W przypadku reklam drukowanych hasło musi być bardziej przemyślane. Przykładem mogą być hasła reklamowe piwa Żubr lub budzące mocne kontrowersje hasło “zimny Lech” piwa Lech. Chcąc wymyślić efektywny slogan dla swojej marki pomyśl, z czym kojarzy się ta branża. Możesz wykorzystać rym do nazwy firmy lub zawrzeć dźwięczne słowo. Jeśli zależy Ci jedynie na rozpoznawalności, a nie na reputacji, możesz zdecydować się na radykalny krok, taki jak “Nie dla idiotów” firmy Media Markt, choć opinie dotyczące tego hasła były podzielone, to z całą pewnością zapadło ludziom w pamięć.

W jaką reklamę warto inwestować?

W pokoleniu ludzi urodzonych po roku 1990 zauważono zjawisko nazywane ślepotą banerową. Oznacza to, że reklamy są automatycznie pomijane przez mózg i nie dochodzą do świadomości użytkownika. Dotyczy to głównie reklam internetowych, chociaż może przenosić się na inne media, z czego najmniej na słuch (kto wie, może kiedyś powstanie również głuchota banerowa). W związku z tym efektywność reklam wizualnych spada w przypadku młodszych odbiorców. Reklamy na paskach bocznych są właściwie natychmiastowo pomijane, dodatkowo reklamy typu pop-up wywołują irytację użytkowników i mogą mieć efekt odwrotny do zamierzonego.

Jeśli oferta Twojej firmy skierowana jest do starszych użytkowników to właściwie nie ma problemu. Telewizja, radio czy reklamy google ads będą równie skuteczne. W dłuższej perspektywie największą rozpoznawalność przyniesie reklama telewizyjna. W przypadku odbiorców z młodszej grupy wiekowej sprawa jest bardziej skomplikowana. Najefektywniejszym sposobem jest utworzenie strony internetowej i jej pozycjonowanie. Jest to kosztowne i długoterminowe przedsięwzięcie. Jednak jeśli masz wieloletnie plany co do swojej firmy, to lepiej zdecydować się na to jak najszybciej. Oprócz tego możesz zdecydować się na reklamy sponsorowane. Współczesna młodzież bardzo podąża za trendami. Łatwo jest znaleźć “internetowych influencerów”, którzy pomogą rozpromować firmę wśród swoich fanów. Szukać możesz wśród fanpage’y, streamerów, youtuberów lub instagramerów. Opcji jest dużo, ale warto wcześniej zbadać środowisko, na jakie mają wpływ.