Czy warto brać udział w targach? Jak się do nich przygotować? Część 2

Wybieracie się po raz pierwszy na targi, ale macie wątpliwości po co i czy jesteście na nie gotowi w 100%? Głowa do góry! Zapraszamy na drugą część naszego cyklu, który pozwoli Wam przybliżyć nieco realia na targach oraz upewnić się, że posiadacie wszystko co będzie potrzebne, aby zapewnić sukces firmie podczas tego wydarzenia.

Przygotuj stanowisko

Jest to jedna z ważniejszych rzeczy do zaplanowania. Już na samym początku musimy oszacować potrzebną nam wielkość i lokalizację. W trakcie rezerwacji, warto wizualnie zobaczyć plan targów, podpytać o sąsiadujące z nami firmy, zwrócić uwagę na bliskość sceny czy też kącika gastronomicznego. Odbywające się wydarzenia w trakcie targów, mogą przyciągnąć do nas klientów, ale także mogą skutecznie utrudnić nam z nimi kontakt, jeśli nasze stanowisko będzie zbyt blisko centrum uwagi.

Projekt naszego stanowiska powinien się wyróżniać na tle innych i jednoczęsnie odzwierciedlać nasza firmę i jednoznacznie pokazaywać czym się zajmujemy i co mamy do zaoferowania. Ten cel pomogą nam osiągnąć:

  • dobrze wyeksponowane logo firmy oraz materiały informacyjne na profesjonalnych ekspozytorach kartonowych lub tekturowych;
  • firmowe kolory, roll- upy, standy;
  • materiały informacyjne na stoisku, takie jak: katalogi, broszury, wizytówki zgodne z identyfikacją wizualną firmy, dotyczące całej eksponowanej oferty;
  • rozkład stoiska (strefa aktywna, pasywna i intensywna);
  • wygląd obsługi stoiska dopasowany do barw firmy.

Pamiętajmy też, że zbyt duża liczba produktów może rozproszyć uwagę – im mniej, tym lepiej. Warto też eksponować te najpopularniejsze, najbardziej innowacyjne. Jeśli całą powierzchnię zastawimy produktami, nie zostanie miejsca na zaproszenie gości na rozmowy. Z kolei prawie pusta przestrzeń nie zachęci do odwiedzin.

Wartość dodana stoiska

Miło także zadbać o poczęstunek – kawa, herbata, jakieś ciasteczka skracają dystans i zdecydowanie lepiej się przy nich rozmawia. Z kolei gadżety przyciągają około 30% zwiedzających targi.  Muszą być jednak przemyślane. To, co rozdajemy na stoisku, najlepiej aby było ściśle powiązane z naszą ofertą. Nie musi być oczywiście coś namacalnie dużego, może to być przecież kod do darmowego testowania właściwości systemu czy platformy. Zamówienie czekoladek, długopisów czy innych bajerów z własnym logo też nie jest drogie a pokazuje, że profesjonalnie podchodzisz to tematu targów.

Targi to nie wystawa

Targi nie są inwestycją z natychmiastowym zwrotem, na ich efekty czasem trzeba czekać kilka miesięcy.. Targi to ciężka i żmudna praca od rana do wieczora. Znacznie przyjemniejsza niż praca na codzień w biurze, ale za to bardzo konkretna. Nie można sobie pozwolić na samotne siedzenie z telefonem czy laptopem przy stanowisku, to do niczego nie doprowadzi. Kontakty nawiązane na targach, powinny szybko zostać odtworzone, dlatego zbieranie informacji o odwiedzających i przedstawianie im indywidualnej oferty to coś, co wymaga pracy już podczas targów. I pamiętajmy o alternatywach: często na targach – oprócz wystawienia stoiska – można przeprowadzić prezentację, szkolenie, wziąć udział w panelu dyskusyjnym lub zostać sponsorem. To także cenne elementy możliwości promocji naszej firmy!

Nie bój się obserwować innych!

Targi to miejsce, gdzie odwiedzający mają możliwość oceny firm i porównania ich do siebie. To także możliwość dla nas! Dobrze więc obserwować, jak radzi sobie konkurencja i co z jej działań możemy spróbować zastosować u nas. Dzięki temu nasze kolejne targi będą bardziej wartościowe.

Pamiętajmy, że po powrocie czeka na nas również praca…

Niedługo po zakończonych targach, dobrze jest wrócić do swoich notatek: otrzymanych wizytówek, nowych kontaktów, nowych zleceń itp. Dlatego też, Koniecznie trzeba zadbać o czytelny system zapisu informacji, tak aby z łatwością przypomnieć sobie z kim i po co, trzeba się z nimi skontaktować. Należy również zadbać o czytelną ewidencję osób, z którymi na targach chcemy się spotkać, tak aby nikogo nie pominąć.

Ostatnim elementem jest podsumowanie obecności na targach. Może to trwać dość długo, bo rozmowy i kontakty owocują nawet po tygodniach bądź miesiącach. Jednak koniecznie trzeba zweryfikować czy wyjazd się opłacił i to pod różnymi względami. Jeśli jestesmy zadowoleni z efektów i obecność na targach nie była zbędnym wydatkiem, z czystym sumieniem można zająć się przygotowaniami do kolejnych, gdyż ta atmosfera potrafi wciągnąć i uzależnić.