Czym różni się tektura od kartonu?

Karton i tektura to materiały, z którymi spotykamy się na co dzień. Opakowania, okładki książek, wystawy sklepowe. Wszędzie tam znajdziemy elementy wykonane z kartonu bądź tektury. Czy karton i tektura są tym samym materiałem? Czy te pojęcia można używać zamiennie?

Czym jest karton?

Podstawowymi różnicami między kartonem i tekturą są struktura oraz grubość. Karton jest jednolity i elastyczny, dlatego nadaje się do wykonywania m.in. teczek, pocztówek oraz lekkich pudełek. Jego gramatura oscyluje między 160 g/m² a 315 g/m². Surowiec ten jest dość łatwy w obróbce, nadaje się do nadrukowania, a co za tym idzie chętnie wykonuje się z niego materiały reklamowe, okładki książek oraz niewielkich pudełek.

Czym jest tektura?

Tektura najczęściej składa się z kilku warstw masy papierowej, dlatego grubość tego materiału jest znacznie większa niż kartonu. Gramatura tektury powinna mieć powyżej 315 g/m². Dzięki tym właściwością surowiec ten jest mniej elastyczny i wykorzystywany jest do produkcji solidnych i wytrzymałych opakowań, a nawet palet produkcyjnych. Dodatkowo można materiał ten poddać obróbce chemicznej, aby wzmocnić jego odporność na uszkodzenia mechaniczne oraz działanie czynników atmosferycznych. Możliwości te sprawiają, że tekstura wzbogacona o dodatkowe właściwości na duże zastosowanie w m.in. przemyśle spożywczym i gastronomicznym.

Ekspozytory reklamowe

Wcześniej wspomniane tworzywa oprócz swojego zastosowania w branży poligraficznej oraz opakowaniowej mają jeszcze jedną ciekawą funkcję. Wykonuje się z nich elementy ekspozycji produktów w sklepach. Jak sama ich nazwa wskazuje, ekspozytory służą do wyróżnienia produktów na tle konkurencji. Łatwość obróbki kartonu i tektury sprawia, że projektowanie ciekawych elementów wystawowych nie ma w zasadzie ograniczeń. Przy tworzeniu koncepcji można sobie pozwolić na rozmaitość kształtów, kolorów i funkcjonalności.

Ekspozytory kartonowe

Zakres wykorzystania ekspozytorów jest szeroki, jednak należy pamiętać, że ze względu na elastyczność kartonu, zaleca się stosowanie tego rodzaju stojaków reklamowych do towarów o małych gabarytach. Produkty lekkie świetnie nadają się do układania na ekspozytorach kartonowych.

Ekspozytory tekturowe

Tekstura jest tworzywem mniej elastycznym i mogącym utrzymać znacznie większy ciężar. Tego typu stojaki mają zatem zastosowanie dla producentów towarów o większym ciężarze. Ekspozytory tekturowe, dzięki swojej wytrzymałości mogą stanowić wolnostojący regał. Solidnie wykonany stojak reklamowy jest praktycznym i efektownym elementem ekspozycji sklepowej. W zależności od projektu możesz wybrać stojaki z półkami, wieszakami lub innymi elementami, które pozwolą jak najlepiej wyeksponować dany produkt.

Jak widać wyroby z masy papierowej mają szerokie zastosowanie w branży reklamowej, zwłaszcza POSM, skierowanej na przyciągnięcie uwagi konsumenta np. w sklepie. Pojęcia takie jak karton i tektura, mimo że często używa się zamiennie, to są różnymi tworzywami, wykorzystywanymi do różnych celów. Jeżeli zastanawiasz się nad zainwestowaniem w reklamę zewnętrzną, to warto zastanowić się nad gadżetami czy ekspozytorami wykonanymi właśnie z tekstury bądź kartony.