Visual Merchandising – czym jest marketing przyszłości i co różni go od klasycznego merchandisingu?

W branży marketingowej coraz to popularniejszy staje się visual merchandising. Jest na tyle obiecującym zawodem przyszłości, iż już dziś, poza wiedzą zdobytą na studiach, możemy znaleźć całe mnóstwo kursów specjalistycznych z tej dziedziny.  Sam merchandising to wszelkiego rodzaju działania dążące do podniesienia sprzedaży konkretnego produktu. Obejmuje ono zarówno atrakcyjną prezentację towaru przy użyciu na przykład ekspozytorów kartonowych jak i ich efektywne rozmieszczenie w sklepie.  Ma on na celu wypromowanie danych produktów i stworzenie u klientów pewnych połączeń skojarzeniowych, co w konsekwencji ma doprowadzić do większych zysków. A czym jest visual merchandising? I dlaczego nazywamy go marketingiem przyszłości?

Czym jest visual merchandising?

Visual merchandising jest to dział marketingu opisujący szereg czynności wpływających przede wszystkim na zmysł wzroku.  Dotyczy to zarówno skutecznej ekspozycji produktów oraz zachęcającego wyglądu sklepu, tak aby zwiększyć obrót i zachęcić potencjalnych klientów do wejścia. Jak wiadomo, większość z nas jest wzrokowcami, którzy aby dokonać zakupu muszą coś zobaczyć, dotknąć. Niejednokrotnie idąc do sklepu, nawet z listą zakupów, dokonujemy spontanicznych wyborów produktów, których nie mieliśmy zamiaru kupić. Ponad 50 % nabywców dokonuje zakupu, gdyż spodobał się im na witrynie. I za to właśnie odpowiedzialny jest visual merchandising. Skuteczna prezentacja, ekspozytory tekturowe lub kartonowe, efektywne oświetlenie, plus odpowiednie wrażenia zapachowe i słuchowe to tylko kropla w morzu narzędzi visual merchandisingu.

Jakimi “narzędziami” posługuje się osoba zajmująca się marketingiem przyszłości?

Visual merchandiser jest odpowiedzialny najogólniej rzecz ujmując, za rozmieszczenie produktów, zarówno w obrębie powierzchni sklepu, jak i już konkretnie na regałach. Aczkolwiek, nie ma jednego kodeksu zasad którym można się  posługiwać. Osoba trudniąca się tym zawodem, musi być zaznajomiona z trendami, sezonowością, ogólnymi zasadami, ale jednocześnie musi być sama w sobie kreatywna, wychodzić poza schematy, tak aby zdobyć jak najwięcej klientów. To nieustanna nauka trendów, nowości w zawodzie oraz  kontrole konkurencji, wskaźników sprzedaży i satysfakcji klientów.

Poprzez dokładnie zbadane dane statystyczne opracowuje on odpowiednie urządzenie wnętrza sklepu. Dzięki przyciągającej witrynie, ale także doborze odpowiednich kolorów i oświetlenia, a także poprzez  wykorzystanie specjalnych produktów reklamowych, jest on w stanie skutecznie zwiększyć sprzedaż. Wspomniane wcześniej POP- y z języka angielskiego “points of purchase”, czyli narzędzia wspierające sprzedaż, spełniają funkcję dodatkowej reklamy, już w miejscu sprzedaży, czyli w sklepie. Wśród nich znajdziemy m.in. produkty takie jak: ekspozytory kartonowe- przeznaczone do atrakcyjnego rozmieszczenia dóbr na regałach, ale także wszelkiego rodzaju znaki, ulotki, listwy informacyjne. Dobrze dostosowane kolory wywołują konkretne odczucia u odbiorcy i tym samym mogą zwiększyć lub podkreślić atrakcyjność danego produktu.

Praca visual merchandisera rozpoczyna się już na etapie odpowiedniego rozplanowania przestrzeni całego sklepu. Jednak wbrew nazwie, nie może on się skupiać tylko i wyłącznie na dotarciu do wzroku, ale także musi spróbować dotrzeć do pozostałych czterech zmysłów, tak aby wszystkie razem tworzyły spójną całość. Muzyka w tle czy przyjemne zapachy mają strategiczne znaczenie dla przyciągnięcia klienta do wnętrza sklepu lub do konkretnego działu! Darmowe degustacje w sklepach spożywczych mogą być kluczowym elementem zachęcenia klientów do zakupu poprzez zmysł smaku. Skuteczna osoba zajmująca się wizualną sprzedażą, sprawi iż dane produkty sprzedadzą się szybciej.

Czemu jest to zawód przyszłości?

Visual merchandiser to zawód przyszłości. Już dziś jest on szeroko rozpowszechniony w krajach Europy Zachodniej. Od klasycznego marketingu różni się zdecydowanie obszarem swojej wiedzy. Nie wystarczy obecnie znać paru “trików” ułożenia produktów na regałach. Visual merchandising to marketing wykorzystujący wiedzę z wielu dziedzin, takich jak: psychologia społeczna, estetyka, zarządzanie. To nieustanne poszerzanie swojej wiedzy i horyzontów swojej wyobraźni, w celu przyciągnięcia uwagi klienta.