Ulotka reklamowa – przeszłość czy skuteczny sposób marketingu?

Większość przedsiębiorców po założeniu swojej własnej działalności dochodzi do momentu, w którym, aby zwiększyć jej obroty – musi zainwestować w reklamę. Naturalnym, pierwszym i najczęstszym krokiem jest inwestycja w ulotki. Mogłoby się wydawać, iż świat dąży jednak do ich redukcji ze względu chociażby na ekologię i nieskuteczność, gdyż większość z ulotek reklamowych ląduje w koszu. Ale czy na pewno tak jest? Jak powinny wyglądać ulotki zachęcające do skorzystania z usług lub produktów akurat z naszej firmy?

Czy ulotka reklamowa to przeszłość?

Absolutnie nie! Jednak, aby tak się nie stało i aby ulotka nie wylądowała w śmietniku szybciej niż odbiorca na nią w ogóle spojrzy, musimy się porządnie przygotować do jej produkcji. Przede wszystkim musimy sobie odpowiedzieć na pytanie: po co nam właśnie ulotka i dlaczego w tej chwili? Ulotki spełniają konkretne zadania, o ile są odpowiednio skonstruowane. Mogą reklamować rozpoczęcie działalności naszej firmy, mogą informować o promocji, zachęcić do wejścia na naszą stronę internetową, bawić, intrygować i wiele innych zadań. Ale wpierw- to my musimy wiedzieć czego od nich oczekujemy, aby móc je skutecznie wykorzystać lub zdecydować się na inną formę reklamy. Może warto rozważyć jednak inną formę reklamy? A ulotkę zamienić na ciekawy gadżet, pudełko kartonowe z nadrukiem czy baner w mieście? W końcu chodzi o to, aby skłonić odbiorców reklamy do zakupu towaru/ usług u nas. Dlatego jeśli przyjrzeć się bliżej, może się okazać, że ulotka wcale nie będzie optymalnym rozwiązaniem. Co jeśli wciąż jesteśmy przekonani do ulotki?

Jakie cechy powinna mieć dobra ulotka, aby być skuteczną?

Często kojarzymy ulotki z podstawowymi informacjami o firmie. Dowiadujemy się z nich nazwy i loga firmy, adresu, telefonu kontaktowego i ewentualnie adresu strony internetowej oraz co najważniejsze: wymienionych usług jakie świadczymy. Obecnie jednak uważa się, iż treści na ulotce powinno być jak najmniej. Ulotka nie ma jest większą wizytówką. Ma przyciągać wzrok poprzez zastosowanie odpowiednich narzędzi graficznych do odpowiednich produktów, a tym samym do odpowiednich odbiorców.  Ponadto, bardzo ważna jest aktywacja obu półkul mózgu, zarówno jego części odpowiedzialnej za emocje, jak i tej za przetwarzanie logicznych informacji. Stąd- najczęściej zdjęcia – wywołujące konkretne odczucia powinny być po stronie lewej, natomiast konkretna treść po stronie prawej.

Aby ulotka reklamowa spełniała swoje funkcje, musimy sobie też zdawać doskonale sprawę z tego, kto jest naszym odbiorcą, do kogo kierujemy głównie naszą ofertę. Od tego przede wszystkim będzie zależeć użyta przez nas czcionka, wstawiona grafika lub zdjęcia i oczywiście treść. Istotny będzie także materiał z którego jest ona wykonana. Klient z pewnością dostrzeże różnicę w jakości papieru z jakiego jest wykonana. Od naszego odbiorcy będzie także zależała forma naszej reklamy: czy chcemy użyć ulotki składanej, pojedynczej karteczki, a może zrobić swój własny, indywidualny projekt w postaci pudełka kartonowego z nadrukiem? Ulotki wyglądające jak zaproszenia cieszą się ogromnym sukcesem.

Niezbędnym elementem każdej ulotki powinno być konkretne wezwanie do działania w określonym- najlepiej krótkim terminie lub przedstawienie odbiorcy korzyści, jakie otrzyma jeśli zachowa ulotkę. Jeśli zaproponujemy rabat na jakąś usługę lub produkt, klient z pewnością dłużej zatrzyma ulotkę w swojej kieszeni, zamiast wyrzucić ją do kosza. Nakazując kontakt prostym komunikatem : “ zadzwoń, nie czekaj!” dajemy prostą instrukcję, co potencjalny klient ma uczynić. Dzięki temu nie musi się on nad tym za dużo zastanawiać, ma napisane co ma zrobić wprost.

Aby ulotka pozostała jak najdłużej przy kliencie warto postarać się zrobić z niej jakiś użytek- zależnie od tego co może “ dać nasza firma” w formie promocji lub kto jest ostatecznym odbiorcą. Na przykład jeśli prowadzimy sklep ze zdrową żywnością, na ostatniej stronie umieścić przepis na tofucznicę z suszonymi pomidorami i bazylią.

Ważne jest także, aby ulotki trafiały głównie do osób zainteresowanych. Doskonale by było gdyby sami klienci po nią sięgali. Rozdając je na ulicy, najlepiej celować w grupę osób kóre będa potencjalnie zainteresowane naszym produktem/ usługą. Pozostawiając w sklepach/ gabinetach w poczekalniach pokrewnych do naszego zawodu. Dlatego kampanię reklamową trzeba doskonale przemyśleć i przeanalizować: dlaczego chcemy reklamy poprzez ulotkę? Kto będzie jej odbiorcą? Jakie będzie miał on korzyści z przeczytania ulotki? Gdzie i kiedy będą one rozdawane?

Warto te i inne pytania przeanalizować dokładnie, w stosunku do naszej firmy. Zweryfikować budżet, a może skonsultować się ze specjalistą od reklamy? Ulotka reklamowa to nie przeszłość, ale niewłaściwie skonstruowana to dosłownie wyrzucone pieniądze do śmieci.