Merchandising – definicja, zasady, rodzaje.

To tajemniczo brzmiące słowo z języka angielskiego już na dobre zagościło u nas w kraju. Większość z nas posługuje się nim już intuicyjnie, a w sieci napotkamy wiele ofert pracy skierowanych do merchandiserów.  Ale czy wiemy czym merchandising zajmuje się tak konkretnie?

Merchandising- co to jest? Znaczenie słowa. 

Najprościej rzecz ujmując są to wszelkiego rodzaju działania, dążące do podniesienia maksymalnie  sprzedaży jakiegoś produktu. Występuje ono w dwóch odmianach:

Pierwsze, bardziej popularne znaczenie tego słowa obejmuje wszystko to – co ma zachęcić klientów do zakupu.  Dotyczy to zarówno atrakcyjnej prezentacji towaru na półkach sklepowych, m.in. dzięki użyciu efektywnych ekspozytorów kartonowych, jak i dobrego rozmieszczenia przestrzennego całego sklepu. Merchandising jako metoda aktywizacji sprzedaży, to także reklama na banerach rozmieszczonych po całym mieście, wystrój sklepu, muzyka w tle czy choćby zapachy. Nie bez znaczenia jest też identyfikacja wizualna marki, poprzez umieszczanie logo sklepu czy też produktu na fasadzie budynku, półce regału, ekspozytorach tekturowych czy uniformach pracowników itp. Większość wyżej wymienionych przykładów działań dąży do spełnienia czterech etapów zawartych w akronimie z języka angielskiego: AIDA (Attention, Interest, Desire, Action). Oznacza to, iż merchandising skupia się wpierw na przyciągnięciu uwagi klienta, aby zainteresować go produktem, a następnie zachęcić do jego kupna.

W drugim znaczeniu merchandising to działalność marketingowa, zwiększająca sprzedaż produktów poprzez zastosowanie znaków towarowych czy znanych celebrytów, kojarzących się ze sprzedawanym przez nas towarem. Ma to na celu budowanie skojarzeń z popularnymi symbolami pochodzącymi z kultury, bajek, sportu czy seriali.

Merchandising – rodzaje i zasady

Jego celem działań jest w skrócie- wzrost sprzedaży. Realizuje się to poprzez odpowiednie podejście do klienta, dlatego też merchandising korzysta z paru narzędzi, dzięki którym zwiększa efektywność sprzedaży:

  • Visual merchandising jest praktycznie wszystkim tym, co widzi klient wchodząc do sklepu. Zaczynając od fasady budynku, poprzez rozmieszczenie regałów i produktów na nich, poprzez półki przy kasie. Bardzo istotna jest tu ekspozycja towarów, najtańsze na najniższych półkach, najbardziej popularne na wysokości wzroku klienta. Dobrze jest też często zmieniać wystrój wnętrza (nie miejsca położenia towarów!), gdyż klienci się szybko nudzą, a poprzez rozmieszczenie produktów wzbudzić ich zainteresowanie, przez co pozostają oni dłużej w sklepie. Visual – merchandising skupia się także na prezentacji  witryn sklepowych, gdzie przy użyciu wiedzy z psychologii społecznej i estetyki, przyciąga uwagę klienta do sklepu. Jest jednym z najbardziej skutecznych narzędzi wzbudzania zainteresowania klienta, poprzez pokazywanie, informowanie i wzbogacanie jego wiedzy. Często też wykorzystuje ekspozytory kartonowe – tekturowe, zawierające loga marek i eksponujące niewielkie lub nieforemne towary. Dobrym przykładem są tu ekspozytory produktów pierwszej potrzeby przy kasie. Stojąc w kolejce odruchowo po nie sięgamy, długo nad tym nie myśląc.
  • Cross – merchandising– czyli tak zwane promocje krzyżowe. Polega on na ustawieniu powiązanych ze sobą produktów, czy promocji- blisko siebie, jak na przykład w sezonie świątecznym. Oznacza to, iż wszelkiego rodzaju bombki, światełka, łańcuchy czy sztuczne choinki znajdziemy w jednym dziale, blisko siebie. Produkty objęte promocją najlepiej ustawiać pomiędzy szerokimi przejściami między półkami. 
  • Multifacing– wrażenie obfitości, oznacza to, iż półki powinny być zawsze maksymalnie wypełnione towarem (nieprzepełnione), ładnie i równo ułożonym, z najkrótszymi datami ważności najbardziej z przodu. Półki powinny być zawsze czyste, a w najbardziej widocznych miejscach, powinny być ustawione produkty, przynoszące największe zyski.
  • Wykorzystanie wszystkich zmysłów klienta: poprzez zastosowanie również muzyki w tle, zapachów z piekarni, a usunięcie nieprzyjemnych.