Materiały POS – czym są i jak mogą pomóc w sprzedaży?

Większość pilnych studentów kierunku “Marketing i zarządzanie” itp. z pewnością bardzo dobrze zna odpowiedź na to pytanie. A co z innymi osobami w sprzedażowej branży? Ten artykuł powstał z myślą właśnie o nich. Wszystkim zainteresowanym pragniemy wyjaśnić, co kryje się pod tym akronimem oraz jak ta wiedza może zwiększyć obroty  firmy.

Materiały POS – Point of sales lub POSM – point of sales materials

Są to  różne materiały reklamowe, poza środkami masowego przekazu, które poprzez skuteczną promocję, skierowaną bezpośrednio do klienta detalicznego, zwiększają sprzedaż towarów i usług, w miejscu dokonywania zakupu. Należą do jednego z narzędzi, którymi może posługiwać się visual merchandiser w swojej pracy, przy urządzaniu sklepu i rozplanowaniu jego przestrzennego rozmieszczenia. W skuteczny i atrakcyjny sposób mogą one eksponować i jednocześnie reklamować towar. Wśród nich znajdziemy na przykład ekspozytory kartonowe i tekturowe. Wspaniale pomieszczą ogromną ilość towaru, jednocześnie go uporządkują, a dodatkowo na swojej powierzchni mogą posiadać nazwę i logo firmy, które będą nasilać widoczność produktu. Są one reklamą najszybciej docierającą bezpośrednio do klienta. Dodatkowo, produkty te zwiększają świadomość marki wśród potencjalnych klientów oraz skutecznie przyciągają ich wzrok.

Rodzaje materiałów POS

Materiały POS możemy podzielić według dwóch kryteriów. Pierwszym z nich jest rozróżnienie pod względem ich trwałości: 

  • materiały twarde- to wszelkiego rodzaju rozwiązania typu regału czy półki, które będą używane przez długi okres czasu, gdyż zazwyczaj są tworzone z metalu lub plastiku;
  • materiały miękkie-  są to natomiast tanie elementy reklamowe takie jak np. ekspozytory kartonowe czy tekturowe lub ulotki, wykonane z materiałów, które szybko mogą ulec zniszczeniu;

Drugim kryterium rodzajów materiałów POS jest ich umiejscowienie w sklepie, wśród nich wyróżniamy:

1. Materiały przeznaczone na ladę, takie jak przykładowo:

  • dyspenser – specjalny podajnik / stojak, w którym umieszcza się materiały  reklamowe i promocyjne;
  • bilonownica- podkładka przeznaczona do sklepów, umieszczana przeważnie koło kasy, na którą wydawana jest reszta. Wewnątrz niej można umieścić dowolną reklamę;

2. Materiały przeznaczone na półkę, na przykład:

  • wobbler (inaczej kiwak, dyndacz)– ruchoma, wisząca reklama, z reguły wykonana z przezroczystego tworzywa sztucznego lub folii, tak by lekko odstawał od półki, może promować nowy produkt, wyróżniać go na półce lub informować o promocyjnej ofercie;
  • stopper – ustawiony prostopadle do towaru na półce w taki sposób, by zwrócić uwagę przechodzącej osoby i zachęcić ją do zatrzymania się przy danej półce i produkcie;
  • shelf-liner– forma reklamy mająca postać zamocowanej na półce listwy, na której umieszczone są informacje na temat usytuowanego za nią produktu;
  • topper – reklamowane na topperze umieszczane są na najwyższych miejscach półek, stąd mają one wywierać na klientach wrażenie iż są najlepsze i dominują nad produktami oferowanymi przez marki konkurencyjne.

3. Materiały przeznaczone na sufit, takie jak:

  • flagietki – nieduże flagi reklamowe przeznaczone do zawieszania pod sufitem na sznurku lub
  • hanger – wiszący plakat, plansza lub tablica zawierająca logo bądź reklamę określonego produktu, zwykle sporych rozmiarów;

4. Materiały przeznaczone na podłogę, przykładowo:

  • owijka paletowa– jest to taśma zawierająca nadrukowaną reklamę określonego produktu lub producenta, najczęściej jest to samo logo. Stosowana podczas tworzenia wysp paletowych;
  • display– specjalny stojak, na którym przewidziana została przestrzeń na reklamowane produkty;
  • stoisko prezentacyjno-degustacyjne– niewielkie stoisko znajdujące się w sklepie zachęcające przechodzących  klientów do zakupu promowanego produktu;
  • roll-up – jeden z najbardziej charakterystycznych materiałów POS, mający najczęściej postać kasety ze zwiniętą wewnątrz niej grafiką przedstawiającą reklamowany produkt lub inny materiał reklamowy.;
  • potykacz – stojak składający się z dwóch połączonych ze sobą ram na plakaty;
  • naklejki podłogowe – wykonane z wytrzymałej, odpornej na ścieranie i wilgoć folii antypoślizgowej, kierują i nawigują konsumenta w stronę promowanego produktu;

Jak materiały POS mogą pomóc w sprzedaży?

Przykładowo, wyżej wymienione produkty mogą doskonale wypromować dany produkt, w miejscu jego sprzedaży i bardzo precyzyjnie nakierować klienta w jego stronę. Należy jednak uważać, aby nie zastosować ich zbyt wielu, gdyż wówczas możemy osiągnąć zupełnie odwrotny efekt i niestety- zniechęcić klientów do choćby spojrzenia na półke z promowanym przez nas produktem.