Klasyczny marketing vs internetowy
W dobie powszechnie dostępnego internetu, czy to na telefonie, komputerze, a nawet w telewizorze, naturalne jest, iż znaczna część sprzedaży towarów i usług przeniosła się do sieci. A wraz z nimi i marketing- czyli wszelkiego rodzaju działania rozpoznające potrzeby klienta i prowadzące w konsekwencji do sfinalizowania transakcji. Na czym polega marketing klasyczny a internetowy? Jakimi narzędziami się posługują? Który jest lepszy dla naszej firmy? Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu.
Marketing klasyczny
To działania marketingowe polegające głównie na odpowiednim planowaniu, koordynacji i kontroli wszystkich działań firmy, ukierunkowane na aktualne i potencjalne rynki zbytu. Mają one na celu dokonanie przepływu produktu od producenta do klienta. Marketing klasyczny to szeroko pojęty proces społeczny, w którym konkretne osoby otrzymują to-czego potrzebują. Niestety często ocena jego skuteczności opiera się tylko na ocenie ilości sprzedanych towarów lub usług. Posługuje się on zatem głównie strategią sprzedażową, którą charakteryzują z języka angielskiego “4 P”:
- product– produkt /usługa – obejmuje cechy produktu jak jego jakość, marka, gwarancja czy opakowanie;
- price– cena -dotyczy cenników, rabatów, zasad płatności;
- place– miejsce – obejmuje od gospodarki magazynowo- transportowej, poprzez dystrybucję, a na lokalizacji produktu w sklepie kończąc;
- promotion– promocja – w jaki sposób klient dowie się o produkcie? Znajdziemy tu wszelkiego rodzaju ekspozytory tekturowe i kartonowe wystawiane na promocjach, reklamy, sponsorowanie, degustacje, jazdy próbne;
Marketing internetowy
Wydaje się, że bez niego w dzisiejszych czasach firma nie istnieje. Stanowi on solidną podstawę wielu działań marketingowych, gdyż w sieci można zareklamować praktycznie wszystko, a także znaleźć wielu potencjalnych klientów. I choć marketing internetowy nie wymaga użycia takich rekwizytów jak- ekspozytory kartonowe czy banery reklamowe rozwieszone w mieście- potrafi być równie skuteczny, co klasyczne metody. Opiera się on przede wszystkim na analizie cyfrowych danych (co kto i czego szuka w sieci?), tworzeniu spersonalizowanych treści, celowaniu behawioralnym oraz późniejszym badaniu wpływu naszych działań na przychód firmy. W marketingu internetowym wykorzystuje się techniki opierające się na sprecyzowanych, wartościowych i spersonalizowanych treściach, takich jak:
- pozycjonowanie firmowych stron internetowych;
- spersonalizowane reklamy;
- kampanie mailingowe (newsletter firmowy, biuletyn wewnętrzny, dzienniki elektroniczne, reklamy)- choć należy podkreślić, że ten rodzaj marketingu uznawany jest przez wielu użytkowników Internetu za spam;
- social marketing- marketing w mediach społecznościowych, w tym także korzystanie z pomocy influencerów;
- marketing wirusowy- stworzenie reklamy, którą internauci będa tak zainteresowani, że będa ja przekazywac dalej, między sobą;
- performance marketing- zajmuje się promocją firmy/produktu w serwisach społecznościowych i kampanią linków sponsorowanych;
- video marketing- nagrywanie filmików na strony www;
Im więcej technik użyjemy, tym większa może się okazać skuteczność naszych działań, a tym samym zysk naszej firmy. Poprzez zwiększenie widoczności naszego przedsiębiorstwa w sieci jesteśmy w stanie stworzyć niejako trwałą relację pomiędzy naszą marką a klientem, gdyż możemy tu zaobserwować wyraźne odpowiedzi na nasze działania marketingowe. Dlatego też warto skorzystać z fachowej pomocy, nawet już na początku naszej drogi z działalnością gospodarczą.
Marketing klasyczny czy internetowy?
W obecnych czasach marketing klasyczny ustępuje powoli miejsca internetowemu. Głównie ze względu na brak dostosowania się do potrzeb pojedynczego klienta oraz wysokie koszty. W pewnych jednak dziedzinach, będzie on zawsze niezastąpiony.