Jumanji – najbardziej znana filmowa gra planszowa?

Jumanji,w języku zulu, którym komunikują się ludzie na południu Afryki, oznacza “dużo wydarzeń, skutków”. Trudno, żeby lepiej opisać grę Jumanji. Pełna niespodziewanych zdarzeń, zwrotów akcji, czy pojawiających się postaci, stała się najbardziej rozpoznawalną filmową planszówką. Któż bowiem nie słyszał o kultowym filmie “Jumanji” z Robinem Williamsem w roli głównej? Obraz został on wyprodukowany w 1995 roku na podstawie ilustrowanej książki o tej samej nazwie i doczekał się jeszcze kilku ekranizacji w innej obsadzie. Jumanji z pewnością jest najpopularniejszą grą planszową, występującą w filmie, stąd też oczywiście ludzie próbują ją odtworzyć w rzeczywistości.

Jumanji – fabuła filmu

Film opowiada o nastoletnim Alanie Parishu, który to w 1969 roku podążając za dudnieniem bębnów, odnajduje na placu budowy skrzynię z tajemniczą zawartością. Kiedy jego rodzice wychodzą z domu, postanawia wraz ze swoją przyjaciółką Sarah, zagrać w grę i tym samym zignorować widniejący na niej napis: “Nie zaczynaj, jeśli nie masz zamiaru skończyć”.

Kiedy bohaterowie zaczynają rzucać ośmioboczną kostką, szybko okazuje się, iż gra sama przesuwa ich pionkami po polach, a na jej środku, na kryształowej kuli pojawiają się sekretne wiadomości, będące zapowiedzią tego co zaraz nastąpi. Na co oczywiście nie mają żadnego wpływu.

Sarah rzucając pierwsza, czyta swoją wiadomość i jednocześnie słyszy dziwne, przerażające dźwięki. Alan wystraszony wybijającym godzinę zegarem, upuszcza kości, wykonując tym samym swój przyspieszony ruch. Niestety gra traktuje to jako rzut i odpowiada, iż Alan musi poczekać na swoją kolej w dżungli do momentu aż ktoś wyrzuci 5 lub 8. I tak zostaje on “wessany”w grę, a Sarah ucieka z domu przed rojem nietoperzy.

Dwadzieścia sześć lat później, do domu po rodzinie zaginionego Alana wprowadza się rodzeństwo wraz ze swoją ciocią i po paru dniach odnajdują na strychu zakurzoną grę. Również ignorują przestrzegający napis i rozpoczynają rozgrywkę.

Szybko okazuje się, że wszelkie niebezpieczeństwa w grze, ukazują się gdzieś naprawdę w domu. Ale niestety już do tej gry nie wracają. Rodzeństwo uwalnia między innymi rój komarów, stado małp, ale także i lwa z dżungli, wraz z uwięzionym tam Alanem- starszym o 26 lat.

Po zaaklimatyzowaniu się Alana do zmian, które nastąpiły podczas jego nieobecności, bohaterowie uświadamiają sobie, iż reguły gry mówią, że wszystkie dziwy powrócą do gry, po jej zakończeniu. Tak więc, aby cofnąć zmiany i aby stworzenia zniknęły, muszą odnaleźć Sarę i wspólnie dokończyć rozgrywkę. Co oczywiście nie jest takie proste, gdyż po felernych wydarzeniach sprzed 26 lat, Sarah cierpi na uraz psychiczny, ponieważ nikt nie uwierzył w Jej historię tego, co spotkało Alana. Na szczęście się dogadali i po powrocie do gry pierwszy ruch Sarah uwalnia szybko rosnące, mięsożerne pnącza.

Alan uwalnia niebezpiecznego łowcę Van Pelt, którego po raz pierwszy spotkał w dżungli. Następny rzut przywołuje stado różnych zwierząt, powodując bałagan w domu i mieście, a pelikan kradnie grę. Tak zaczyna się chaos oraz próba odzyskania i dokończenia gry w opanowanym przez roślinność i zwierzęta z buszu -domu.

Jumanji dla kolekcjonerów – gry planszowe na zamówienie

Oczywiście w “prawdziwe” Jumanji nie jesteśmy w stanie zagrać i raczej nikt by nie chciał dostarczyć sobie dokładnie takich wrażeń, jak bohaterowie filmu. Nie mniej jednak, odtwarzając znaczenie tytułu gry: “dużo wydarzeń” możemy sami spróbować skonstruować grę tak, aby dostarczyć sobie i swoim współ graczom dużo niezapomnianych wrażeń.

Na rynku istnieją już zarówno gry planszowe na zamówienie, jak i komputerowe imitujące przeżycia z książki i filmu, próbujące pokazać i odwzorować nam jak najdokładniej, jako gracza w przeżycia bohaterów. Natomiast jeśli sami mamy pomysł na szatę graficzną i interesujące zadania i ich rozwiązania to możemy sami zaprojektować i wyprodukować dzięki niektórym firmom swoją własną grę w Jumanji. Tu już prawdopodobnie sam proces twórczy dostarczy nam dużo ciekawych wrażeń.