Eyetracking w reklamie. Czym jest i jak go wykorzystać?

Eyetracking w reklamie to nowoczesna metoda analizy zachowań konsumentów w kontekście odbierania reklamy zewnętrznej oraz postrzegania opakowań i układu towarów w lokalach handlowych. Możemy najłatwiej wytłumaczyć tę technikę jako śledzenie drogi wzroku. Metoda ta pozwala zbierać informacje o tym, jakie przekazy najbardziej przyciągają uwagę klientów i bada czy dany komunikat jest zrozumiały. Eyetracking ma szerokie zastosowanie w reklamie i e-commerce. Jak wykorzystać go w praktyce?

Sklep stacjonarny

Aranżacja sklepu stacjonarnego odgrywa dużą rolę w wyborach zakupowych klientów. Łatwe poruszanie się po sklepie, odpowiedni układ towarów, ciekawe prezentowanie produktów przekłada się na końcowy zysk sklepu. Właściciele sieci handlowych już od dawna stosują eyetracking do badania, jaki układ asortymentu w sklepie przynosi największe zyski. Jednym z elementów, który przyciąga uwagę odwiedzających są standy reklamowe, czy ekspozytory tekturowe, przeznaczone do efektownego zaakcentowanie obecności danej marki. Wybierając stojaki wykonane z papieru, możemy pozwolić sobie na zaprojektowanie naprawde oryginalnej wystawy, która będzie zwracała uwagę klienta. Jest to alternatywa dla klasycznych regałów, które stanowią dobrą ekspozycję stałą, jednak dają małe pole do modyfikacji. Ekspozytory kartonowe są łatwe i szybkie w przygotowaniu. Dodatkowo są lżejsze niż półki wykonane z twardszych materiałów, dlatego ich montaż jest niezwykle prosty.

Sklep internetowy

Sklep online powinien cechować się łatwą i intuicyjną nawigacją oraz przejrzystym rozmieszczeniem produktów. Budowanie platformy e-commerce przy pomocy wyników eyetrackingu pozwoli na wykorzystanie pełnego potencjału, jaki daje sprzedaż online. Odpowiednie umiejscowienie informacji o promocjach, przyjazny układ listy produktów oraz wygodne przejście do płatności sprawi, że więcej klientów będzie powracać do e-sklepu.

Eyetracking to sposób na wyeliminowanie błędów związanych z niedostosowaniem serwisu do wymagań potencjalnego klienta.

Opakowanie produktu

Ulokowanie produktu w łatwo dostępnym miejscu nie wystarczy, żeby osiągnąć sukces sprzedażowy. Projekt opakowanie też ma ogromne znaczenie. Dlatego badaniom eyetrackingu poddawanie są nie tylko strony internetowe oraz półki sklepowe ekspozytory kartonowe, tekturowe i wystawy, ale także opakowania. Towar musi prezentować się zachęcająco, zwracać uwagę oglądającego, ale także przekazywać konkretne informacje. Na pudełku trzeba zawrzeć informację, czym jest dana rzecz, dla kogo jest skierowana. Brak odpowiednich informacji w formie tekstowej bądź obrazowej może zniechęcić konsumenta do zakupu. W zamian wybierze produkt, który będzie reprezentował bardziej czytelne komunikaty. Sprawdzeniem, czy projekt jest dobry, zajmuje się właśnie eyetracking, który może wskazać błędy w założeniach koncepcyjnych.

Nauka od dawna bierze czynny udział w kreowaniu wizerunku marek i podnoszeniu poziomu sprzedaży. Dzięki takim metodom jak eyetracking możemy zbudować strategię reklamową dla biznesu, bazując na analizie twardych danych.