E-commerce w czasach kryzysu. Jak budować przewagę rynkową dzięki sprzedaży internetowej?

Pod koniec 2019 roku poczynając od Chin, wybuchła epidemia koronawirusa, która w przeciągu zaledwie paru miesięcy objęła i zmieniła na zawsze cały świat. W związku z wysoką zaraźliwością wirusa, najlepszym sposobem jej ograniczenia, jest pozostanie w domu i unikanie “fizycznych” kontaktów z innymi ludźmi, poza swoimi domownikami. Nie wiadomo jednak, jak długo potrwa epidemia. Natomiast wiemy już, że poza wpływem na zdrowie i życie milionów ludzi, ma ona katastrofalne skutki dla dużej liczby przedsiębiorstw, sklepów, firm usługowych. Dla części z nich jest alternatywa- praca zdalna, e- commerce.

E- commerce- co to znaczy?

Od 1997 roku w powszechnym użyciu pojawił się w termin “e- commerce” z języka angielskiego, oznaczający handel elektroniczny. Jest to szeroko pojęty handel, którego cały proces zawierania transakcji odbywa się w sieci. Dotyczy to zarówno towarów, jak i usług, a wymiana dóbr może odbywać się między przedsiębiorstwami, osobami fizycznymi, czy organizacjami rządowymi lub prywatnymi. E- commerce ma wiele form, mogą do nich należeć najpopularniejsze: sklepy internetowe, ale także portale aukcyjne, ogłoszeniowe czy bankowość elektroniczna.

E- commerce w czasach kryzysu – czy i dlaczego warto?

Handel elektroniczny to w obecnych czasach  bardzo szybko rozwijająca się branża umożliwiająca uzyskanie dochodu przez 365 dni w roku. Można tego dokonać praktycznie nie wychodząc z domu. Dzięki temu, nawet w trakcie epidemii, jesteśmy w stanie prowadzić naszą firmę, a co więcej- zarobić na siebie. Po za tym, E- commerce ma też wiele innych plusów na czas trwania  kryzysu:

  • ogranicza fizyczny kontakt pomiędzy sprzedawcą i odbiorcą, zarówno w sferze pozyskania informacji o dobrach i usługach, jak i ich ewentualnego wyboru a następnie i zakupu;
  • jeśli jeszcze nie posiadamy biura/ magazynu to zdecydowanie obniża to nam koszty funkcjonowania naszej firmy, gdyż nie musimy go na chwilę obecną posiadać lub – dzięki handlowi elektronicznemu możemy opłacić jego wynajem;
  • bardziej elastyczny i spersonalizowany kontakt z klientem, gdyż porozumiewamy się zwykle indywidualnie, w czasie który sami wybieramy za stosowny, w związku z czym możemy “dopieścić” naszych klientów;
  • niskie koszty wejścia na rynek dla sprzedawców online; 
  • niewielkie problemy organizacyjne, prawne i technologiczne- w stosunku do tradycyjnie zakładanego sklepu, punktu bankowego czy usługowego;
  • możliwość promocji swoich dóbr i usług online, a  także i po zakupie, poprzez indywidualnie zaprojektowane opakowania dla sklepów internetowych;
  • niskie koszty co miesięcznego utrzymania;

Handel elektroniczny- co potrzeba, aby zacząć?

Jeśli posiadamy już firmę, musimy w zasadzie zastanowić się tylko nad strategią jak możemy funkcjonować w świecie internetu. Jak możemy sprzedać swoją usługę czy towar?

Kiedy już mamy pomysł, na naszą “nową odsłonę” koniecznie musimy wybrać odpowiednią platformę do zaprojektowania naszego sklepu, a następnie sprecyzować wybór mechanizmów płatności oraz ich operatora. Dobrze jest już na tym etapie skorzystać z pomocy specjalistów, takich jak: prawnik, grafik komputerowy, fotograf produktowy, aby nasza strona i sklep zachęcały do odwiedzenia i miały jasne zasady dotyczące zawierania transakcji.

Nie bez znaczenia są także osoby odpowiedzialne za optymalizację sklepu tworzące m. in. opisy produktów, treści na naszej stronie  dopasowane indywidualnie do naszej  firmy i do spodziewanego odbiorcy oraz pozycjonujące naszą witrynę w sieci. Do ich zadań należy także monitorowanie naszych wyników sprzedaży i śledzenie zachowań klientów, które beda dostarczać cennych informacji na temat funkcjonowania naszego sklepu. Dobrze jest także, korzystać z mediów społecznościowych w ramach reklamy, a także porównywarek internetowych czy witryn aukcyjnych- taka inwestycja z pewnością się nam szybko zwróci.

Wydaje się to dość skomplikowane na pierwszy rzut oka, ale kiedy już zaczniemy, pokochamy e- commerce! Po za tym, trochę nie mamy wyboru- nie wiadomo ile epidemia jeszcze potrwa. Na koniec, istotne jest opakowanie naszego produktu, na przykład w pudełka kartonowe z nadrukiem z logo naszej firmy. Opakowania dla sklepów internetowych potrafią być teraz indywidualnie dopasowane do sprzedawanych przez nas produktów. Jeszcze tylko kontakt z dostawcą i wszystko gotowe!