Czy warto brać udział w targach? Jak się do nich przygotować? Część 1

Jeśli zastanawiacie się czy warto się zaprezentować na targach, to odpowiedź jest prosta: tak. Należy jednak pamiętać, że targi to nie tylko spotkanie towarzyskie, na którym poznajemy nowych ludzi i integrujemy się z nimi. To przede wszystkim ciężka praca. Trzeba wiedzieć na co się decydujemy. Targi to inwestycja i to całkiem droga i czasochłonna. To sprzedaż w pigułce, od rana do wieczora. Zapraszamy na pierwszą część naszego cyklu, która ma pomóc nowicjuszom nabrać odwagi i zaprezentować z sukcesem swoją firmę.

Po co brać udział w targach? Dlaczego warto?

Jeśli nie jesteśmy do targów przekonani lub nie bardzo potrafimy znaleźć na to pytanie odpowiedź- sprawa jest prosta- lepiej zostać w domu. Natomiast jeśli odpowiedzi w naszej głowie szepczą nam do ucha: chcę wziąć udział w targach, aby pokazać się klientom, zdobyć nowe kontakty i zlecenia oraz lepiej poznać kontrahentów- to jesteśmy na dobrej drodze! Targi są bowiem doskonałą okazją do nawiązania kontaktów z wieloma osobami, zawsze rządzą się przypadkowością i wymagają sporo elastyczności. Są doskonałą okazją do zaprezentowania nowego produktu czy usługi –gdyż ściągają one nie tylko ludzi z branży, ale i dziennikarzy.

Sukcesem będzie także zwiększenie świadomości naszej marki, wzmocnienie relacji z dotychczasowymi klientami, poznanie trendów panujących wśród konkurencji oraz pozyskanie bezpośrednich opinii od odbiorców na temat naszej marki.

Które targi?

Przede wszystkim od zaplanowania na które targi chcemy się wybrać. Na jedne duże, czy kilka mniejszych? Warto rozeznać się i zobaczyć co mają poszczególne opcje do zaoferowania. Sprawdźmy u organizatorów imprezy plany zachęcenia zwiedzających do wizyty oraz dane statystyczne dotyczące ostatniego wydarzenia. Tu warto podpytać o: liczbę odwiedzających krajowych i zagranicznych, liczbę wystawców i patronów medialnych, typ zwiedzających, wielkość wynajętej powierzchni czy choćby liczbę wystawców.

Wybierając wydarzenie, warto zwrócić uwagę na cykliczność imprezy, doświadczenie organizatorów, przeczytać relacje uczestników oraz dokładnie zapoznać się z programem nadchodzącej edycji. Dlatego w sumie warto na samym początku dokładnie przemyśleć ile pieniędzy mamy do zainwestowania na targi? Decyzja musi być zaplanowana wcześniej, gdyż na popularne tego typu imprezy, zapisuje się i wpłaca opłaty ze znacznym wyprzedzeniem. Aczkolwiek, czasami warto poczekać na oferty “last minute”, dzięki czemu możemy zaoszczędzić do nawet 30%!

Kiedy już zdecydujemy się na którąś opcję, pamiętajmy o rezerwacji noclegu!

W międzyczasie nie zapominajmy o…

W oczekiwaniu na wydarzenie, dobrze jest śledzić informacje na temat targów, tak aby skutecznie zaplanować nasze stanowisko. W tym bardzo ważne jego wyposażenie, którego wczesniejsze zamówienie jest konieczne. Dobrym przykładem są chociażby spersonalizowane ekspozytory kartonowe lub tekturowe na nasze ulotki, gazetki czy próbki produktu.  Wcześniejsza analiza pozwala także przemyśleć naszą aktywność na miejscu. Dzięki temu, śmiało można zapisać z kim musimy porozmawiać na miejscu, które stoisko podejrzeć lub wypytać,  z kim ponegocjować. Ze stosownym wyprzedzeniem dobre także powiadomić jak największą ilość odbiorców, iż wybieramy się na dane targi. Dzięki temu, będzie to stwarzało możliwość poznania naszych niektórych klientów i współpracujących z nami przedstawicieli osobiście. A jak wiemy, kontakt bezpośredni jest nieoceniony w sprzedaży towarów i usług. Zaaranżowanie spotkań ze stałymi klientami przy okazji targów oraz wysłanie im podziękowań za spotkanie może przybliżyć naszą firmę do umocnienia naszych więzi a przy okazji do zdobycia nowych kontaktów. Dlatego im więcej osób się dowie, tym lepiej!

Pamiętajmy także o dobrym przygotowaniu osób, które będą reprezentować naszą firmę. Zazwyczaj na targi nie wybieramy się w pojedynkę, więc nawet i jednego pracownika należy porządnie przeszkolić, tak aby nasze wysiłki i koszty tego wydarzenia nie poszły na marne. Na targi najlepiej sprawdzają się osoby z łatwością wchodzące w interakcje między personalne, takie jak handlowcy. Ale warto także zadbać o pracowników, którzy będą mieli wiedzę techniczną- praktyczną dotyczącą naszej usługi lub towaru ofercie.